Az 1970, 1980-as évek környékén, volt egy rövid, ma már nagyon egyszerűnek tűnő és elég vicces magyar reklám, „Cascót akarok kötni” címmel.
A történet annyi, hogy egy férfi egy szinte irányítás nélküli autót vezet. Hiába nyomkodja a féket, kuplungot, semmi nem történik. Kapkod, kanyarog erre, arra, miközben egy csinos szőke nő jelenik meg hirtelen, mintegy varázsütésre az anyósülésen, és felkínálja, hogy talán most már köthetne a kedves sofőr biztosítást, de emberünk erről hallani se akar. Folytatja féktelen száguldozását, nem törődve az esetleges kockázatokkal. A következő pillanatban az autó lefordul az útról, egyenesen a mélybe zuhan, de szerencsés főszereplőnk elkap egy ágat és azon lógva kiabálja, hogy „Jöjjön vissza, jöjjön vissza! Cascót akarok kötni!” Majd felriad, és látjuk, hogy egy előadáson ül, ahol a biztosításokról van szó. Azt mondják, az álmoknak jelentésük van, és vélhetően ez lehet a számára egy figyelmeztető jel, hogy jobban jár, ha előre látóan gondolkodik és nem a bekövetkezett baj után fogja a fejét, hogy miért nem volt felelősségteljesebb.
De mi köze ennek a szakmai felelősségbiztosításhoz?
Az elmúlt évekre nagyon igaz, hogy megcsömörlött az ember a rengeteg telefonhívástól, reklámtól, ami azt célozza, hogy vegyünk meg termékeket, kössünk mindenre biztosítást, hűségnyilatkozatot tegyünk x ezer évre. Így sokszor már nem is gondolunk bele, hogy vannak előnyei is ezeknek a szolgáltatásoknak.
Nem is kell messze menjünk, sok minden történhet velünk a hétköznapokban is. Akár a munkahelyünkön is bekövetkezhet egy baleset, kialvatlanabbak vagyunk, mint máskor, és legnagyobb odafigyelésünk ellenére is előfordulhat, hogy valamit elhibázunk.
A szakmai felelősségbiztosítás, megoldás egy ilyen hibára, hiszen elég a fejünket fogni a lelkiismeret-furdalás vagy önvád miatt, viszont nem kell többé aggódjunk, hogy miből is fizessük ki a kártérítést.
Bármilyen szakmánk is van, tisztában kell lennünk vele, hogy bizony emberből vagyunk. Az emberek pedig hibázhatnak. Egy építésvezető épp úgy dönthet adott pillanatban rosszul, mint egy informatikai cég vezetője, vagy egy orvos, avagy ápoló.
Ahogyan a kis reklámfilmben is látjuk, sokszor későn ébredünk fel, és utólag bánjuk, hogy nem gondolkodtunk felelősségteljes felnőtt módjára, mert bíztunk a szerencsénkben, vagy abban, hogy bennünket nem érhet baj.
Van egy nagyon jó történet egy papról, akinek megígéri Isten, hogy megmenti őt. Egyszer árvíz önti el a falut, ahol a pap él, és ezért felmászik a templom tornyára. 3 csónak is jár arra, és mindegyik ki akarja őt vinni a szárazföldre, de mind a háromszor visszautasítja a segítséget, mondván majd őt Isten megmenti. A víz egyre nagyobb lesz, és ő belefullad. Mikor feleszmél, a mennyei atya előtt találja magát, és felelősségre vonja, hogy miért nem mentette meg. Mire a jóisten így szól: háromszor is küldtem neked csónakot, te egyikbe se szálltál be.
A szakmai felelősségbiztosítás maga a csónak, vagy az ág – a Cascos reklámból – ami megment minket a mélybe zuhanástól, és érdemes jó előre gondolkodni, hogy sose kelljen még álmunkban sem kiabálni: „Jöjjön vissza, jöjjön vissza! Szakmai felelősségbiztosítást akarok kötni!”